نخست وزیر پاکستان: تهدید‌های تروریستی از کشور‌های همسایه را تحمل نمی‌کنیم عربستان از پروژه‌های بلند پروازانه دست می‌کشد اخلاقی: نباید با مرزبندی میان مجلس و دولت این دو قوه را به سمت تنش ببریم پادشاه اردن پارلمان این کشور را منحل کرد هشدارها درباره تشدید عضوگیری آنلاین داعش از میان نوجوانان اروپا ایران از توافق حاصله در مورد یمن استقبال کرد مدافعان «سوباشی» با رشادت و ازخودگذشتگی، امنیت کشور را حفظ کردند وحیدی: ماندگاری زائران اربعین در کشور عراق بیشتر از ۷ روز نباشد گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مشخص شدند وزارت دفاع ارمنستان گزارش‌ها درباره امضای قرارداد تسلیحاتی با ایران را تکذیب کرد مقامات آذربایجان و رژیم صهیونیستی درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند پوتین با اسد در کاخ کرملین دیدار کرد عملکرد جاوید رحمان به گزارش ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران واکنش وزارت خارجه به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که نمایندگان در نظارت، افراط یا تفریط نکنند تجهیزات هوایی و زمینی ارتش جمهوری اسلامی در خدمت تأمین امنیت زائران اربعین حسینی علی اکبر ولایتی با مسعود پزشکیان دیدار و گفتگو کرد انصراف «سید عباس صالحی» از فرایند انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم عطریانفر: مجلس با دادن رأی اعتماد به دولت چهاردهم، به توصیه‌های رهبری عمل کند ۱۲۹ قانونگذار کنگره آمریکا سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند
سرخط خبرها

طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند

  • کد خبر: ۱۲۷۴۷۳
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند
طالبان در اقدامی عنوان فارسی دانشگاه را به این بهانه که تنها واژه پوهنتون در قانون آمده از تابلو ورودی دانشگاه هرات حذف کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طالبان در دانشگاه هرات تابلو جدید نصب کرده و در آن تنها از واژه پشتوی «پوهنتون» استفاده شده است.

دانشگاه هرات طی چندسال گذشته به‌دلیل جنجال بر سر واژه‌های «دانشگاه» و «پوهنتون» بدون تابلو بود.

طالبان واژه «دانشگاه» را از تابلوی دانشگاه هرات حذف کردند

طالبان به‌تازگی تابلو جدید را بر دروازه دانشگاه هرات نصب کرده که‌ در آن تنها «پوهنتون هرات» نوشته شده و واژه فارسی دانشگاه نادیده گرفته شده است.

واژه «دانشگاه» در گذشته نیز با مخالفت‌هایی مواجه بود و باعث درگیری فیزیکی میان دانشجویان شده بود.

طی سال‌های اخیر، موافقان واژه «دانشگاه» اجازه نصب تابلو با واژه پشتوی «پوهنتون» را ندادند و دانشگاه هرات بدون تابلو بود. هرات از ولایت‌هایی است که ساکنان آن عمدتا فارسی‌زبان هستند.

طالبان واژه فارسی «دانشگاه» را از تمام تابلوهای دانشگاه‌های افغانستان حذف کرده‌اند. به‌تازگی تابلو فارسی دانشگاه بغلان را نیز پایین کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که در قانون تنها پوهنتون ذکر شده، واژه دانشگاه‌ رسمیت ندارد.

«احمد تقی»، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی طالبان در واکنش به انتقادها درباره‌ حذف عنوان «دانشگاه» از سر در دانشگاه‌ها، گفته است که در قانون تنها واژه پشتوی «پوهنتون» ذکر شده است.

وی در پیامی گفت که تنها اصطلاحی که در قانون تحصیلات عالی ذکر شده، آن «پوهنتون» است و واژه «دانشگاه» وجود ندارد.

تقی می‌گوید که این قانون در دوره دولت گذشته افغانستان نیز وجود داشته است.

این اقدام طالبان با واکنش گسترده روبرو بوده و افراد مختلف اعلام کردند که دری و پشتو همزمان زبان رسمی افغانستان است و هیات حاکمه افغانستان باید جلوی اقدامات مشابه را بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->